wysoka pozycja - naturalna czy sponsorowana?

Szybka i dynamiczna kampania czy długotrwała aktywna promocja? Natychmiastowe lecz niestabilne efekty czy późniejsze ustabilizowane profity? Wyższa czy niższa cena? PPC czy SEO?


Dylemat dotyczący sposobu promowania firmy w wyszukiwarkach internetowych nie jest zagadnieniem nowym. Nad tym, czy postawić na pozycjonowanie w wynikach naturalnych bądź  na płatne linki, zastawia się wielu. Niektórzy specjaliści radzą, aby użyć obydwu sposobów naraz, inwestując przy tym większy kapitał. Według nich jedynie w taki sposób można osiągnąć pewny sukces. Inni radzą aby dokonywać wyboru w zależności od strategii.

 

W momencie kiedy chcemy wypromować markę, która generuje zyski jedynie sezonowo, zdecydowanie lepszym wyjściem mogłaby być kampania linków sponsorowanych. Natomiast dla tych, którzy liczą na długotrwale i systematyczne profity, poleca się SEO. Nie wszyscy jednak mają tak wysoce ukierunkowane cele. Nie każdego również stać na zainwestowanie tak dużego kapitału. Z tego właśnie względu wybór odpowiedniej metody wciąż nie jest oczywisty.

PPC - szybkie i efektywne

Mając na uwadze możliwość prowadzenia dynamicznych działań, jakie pozwolą na uzyskanie niemalże natychmiastowych efektów, kampania linków sponsorowanych (PPC) wydaje się być metodą dalece skuteczniejszą od SEO. Aby rozpocząć PPC wystarczy utworzyć konto w systemie tj. Google Adwords, a następnie podać słowa kluczowe, po wpisaniu których wyświetli się konkretny link. Osoba zaznajomiona z serwisem w stopniu średniozaawansowanym może uruchomić kampanię w ciągu godziny. Natomiast SEO wymaga kompleksowej pracy. Jest to proces złożony i należy go prowadzić przez cały okres promowania w sieci. W PPC koszt za pojedyncze kliknięcie wydaje się nie być bardzo wysoki. O tym, jak długo potrwa kampania decyduje się od razu. Aby ją zakończyć wystarczy przestać ją opłacać. Z tego wynika, że PPC jest nie tylko metodą szybką ale pozwala ona również na pełną kontrolę kosztów.

 

Opłatę za pozycjonowanie fraz (SEO) wnosi się w postaci abonamentu. Przeważnie odpowiada on czasowi, w jakim fraza znajdowała się w konkretnym przedziale pozycji. Firmy pozycjonujące wyceniają poszczególne słowa kluczowe w oparciu o ich popularność (konkurencyjność) w wyszukiwarce. Ceny rosną lub maleją w zależności od zdobytego przedziału pozycji, ilości fraz, jakości strony itp.

 

PPC umożliwia łatwą konfigurację konta, polegającą na natychmiastowej zmianie słów kluczowych, które nie generują ruchu na stronie. Co więcej bez trudu można edytować reklamy, a także kontrolować CTR. Przy pozycjonowaniu, w większości wypadków zmiana słów kluczowych niesie za sobą zmianę strategii SEO, a tym samym przebudowę strony. Z tego względu firma pracująca nad pozycjonowaniem już na samym jego początku  musi trafnie wybrać słowa kluczowe.

SEO – zaufanie i długotrwałe korzyści
Porównując powyższe wytyczne PPC wydaje się być metodą  zdecydowanie bardziej opłacalną niż pozycjonowanie. Warto jednak wziąć pod uwagę fakt, iż nie cieszy się ona (do końca) zaufaniem Internautów. Ogromna ilość osób zdaje sobie sprawę, że firmy po prostu płacą za linki sponsorowane, z czego wynika że ich wysoka pozycja  prawdopodobnie w wielu przypadkach nie jest efektem wysokiej jakości prezentowanych treści. Zatem linki traktowane są jako zwykły sponsoring.

 

Internauci z reguły korzystają z naturalnych wyników wyszukiwania, które uważają za wiarygodną bazę informacji. Kolejną wadą PPC jest to, że oddaje ono możliwości uzyskania danego wyniku tylko i wyłącznie dla określonego słowa kluczowego. W celu uzyskania dodatkowych wyników, należałoby zasponsorować osobną reklamę, a może nawet całą kampanię. W przypadku SEO każda podstrona generuje  nowe wejścia z wyników organicznych, co  gwarantuje ogromne zyski i oszczędności. Koszt PPC nie wydaje się wysoki. Warto jednak zauważyć, że każda fraza podlega tu licytacji. W momencie kiedy cieszy się ona wyższą popularnością, od razu wzrasta jej koszt.

 

Ostatecznie okazuje się, że korzyści płynące z linków sponsorowanych często są nieadekwatne do zainwestowanego w kampanię kapitału. SEO zdecydowanie mniej kosztuje. Co prawda nie zapewni ono Klientowi natychmiastowego efektu. Wymaga rwnież większej cierpliwości w oczekiwaniu na wysokie pozycje. Jednakże w momencie kiedy serwis osiągnie i utrzyma wysoką pozycję, korzyści z tym związane będą  większe i długotrwałe, nieporównywalne z tymi, które pochodzą z PPC.

Warto postawić na SEO
Naszym zdaniem zdecydowanie warto postawić na SEO. Przynosi ono bowiem wyższe profity, a ponadto cieszy się zaufaniem Internautów, co w procesie promowania marki jest sprawą niezwykle ważną. Nie zawsze szybka i dynamiczna kampania staje się kluczem do sukcesu. PPC to rozwiązanie, które warto zastosować na początku kampanii SEO, aby od momentu rozpoczęcia działań SEM klient odczuwał już efekty.

 

Ułatwia ono również prawidłowy dobór fraz kluczowych.  W późniejszym czasie, kampanii PPC można używać jako uzupełnienie SEO. Nie od dziś wiadomo, że budowanie wizerunku w oczach potencjalnych klientów to przeważnie dłuższe i wieloetapowe działanie. Przynosi ono jednak znaczne sukcesy, które zwykle pracują na siebie latami.