Unikalne treści na www – skąd je brać?

Prowadzisz firmę masz ciekawą ofertę i serwis www. Być może uruchomiłeś bloga firmowego lub wyodrębniłeś na stronie sekcję, którą starasz się regularnie zapełniać świeżą treścią. Początki są w miarę proste - masz jeszcze zapał, pomysły na tematy artykułów, czujesz, że świetnie Ci idzie. Z czasem jednak zaczyna brakować Ci weny, kończą się pomysły i czasu też jakoś mniej. Doskonale wiesz, że bez dobrego kontentu pozycjonowanie Twojej strony nie przyniesie oczekiwanych efektów i zastanawiasz się skąd brać unikalne treści na www. Rozwiązanie? Zbuduj własną fabrykę treści i przekonaj się, że tworzenie kontentu wcale nie musi być męczące i problematyczne.

 

Zaangażuj swoich pracowników

Jeśli zatrudniasz np. 10 osób i każdej z tych osób zlecisz przygotowanie jednego, krótkiego artykułu miesięcznie, to masz już wpis na stronę średnio co 3 dni. To bardzo dobry wynik. Publikacja treści 2 razy w tygodniu w zupełności wystarczy, aby Google oceniał stronę jako „żywą”. Jeśli natomiast spośród tych 10 osób znajdzie się tylko 5 potrafiących pisać, ustal grafik, w ramach którego każdy będzie pisał 1 tekst co 2 tygodnie. Ale uwaga! Aby teksty na stronę miały moc pozycjonerską, muszą być tworzone zgodnie z zasadami SEO copywritingu.

 

Wykorzystuj zapytania klientów

Pytania klientów mogą być świetnym sposobem na tworzenie i uzupełnianie działu FAQ. W dużych firmach wykorzystuje się do tego m.in. dział call center. Pracownicy call center zbierają pytania, które zadają klienci, i wraz z odpowiedziami przekazują je do działu odpowiedzialnego za prowadzenie i aktualizację strony www. Możesz postępować podobnie i do zapytań mailowych bądź telefonicznych spisywać odpowiedzi i publikować je w sekcji FAQ (jeżeli taką masz). Możesz też wykorzystywać pytania i odpowiedzi jako materiał do napisania artykułu, który wyjaśni wszystkie wątpliwości Twoich klientów.

 

Poszukaj dobrego copywritera

Nie musisz wcale tworzyć etatu dla takiej osoby. Wielu copywriterów pracuje niezależnie uprawiając freelance. Możesz zlecić freelancer'owi pisanie 2 krótkich artykułów tygodniowo. Koszty nie są duże - w zależności od doświadczenia copywritera za znormalizowaną stronę A4 (1800 znaków) zapłacisz od 40 zł wzwyż. Unikaj jednak zbyt niskich cen - copywriter, który oferuje teksty na stronę już za 2 zł, z pewnością nie dostarczy Ci unikalnych treści.

 

Przeprowadzaj wywiady ze specjalistami

Zebrane w ten sposób informacje mogą być świetnym materiałem na artykuł. Wywiad możesz przeprowadzić osobiście, telefonicznie lub mailowo. Szczególnie ten ostatni sposób jest dobry, gdy chcesz porozmawiać ze specjalistą z drugiego końca kraju, a nawet świata. Warto uzupełnić powstały w ten sposób artykuł o zdjęcia lub tematyczny film wideo. Pamiętaj, aby stosować zasady SEO copywritingu.

 

Poszukaj twórców wśród studentów i doktorantów

Studenci i doktoranci to dość wdzięczna grupa, wśród której możesz znaleźć zdolnych tekściarzy. O ile większość publikacji w internecie nie wnosi żadnych punktów do tzw. „dorobku” doktorskiego, to i tak pewnie znajdziesz osoby chętne do pisania artykułów. Szczególnie, jeśli prowadzisz poczytnego bloga firmowego lub realizujesz ciekawy projekt internetowy. Możesz utworzyć nową kategorię wpisów gościnnych i wybrać do współpracy kilka osób rozwijających się w Twojej dziedzinie.

 

Poszukaj ludzi z branży

Poszukaj w internecie (np. na GoldenLine) ludzi z Twojej branży. Każdy ucieszy się z dodatkowej gotówki, szczególnie jeśli jest zdalnym pracownikiem innej firmy lub pracuje na pół etatu. Niewykluczone, że właśnie w ten sposób znajdziesz idealnego redaktora swojej strony www.

 

Korzystaj z tekstów na darmowych licencjach

Doskonałym źródłem treści jest Wikipedia. Teksty udostępniane na Wiki są na licencji GNU FDL (ang. Free Documentation License - Licencja Wolnej Dokumentacji). Oznacza to, że tekst może być kopiowany i na różne sposoby modyfikowany bez wiedzy autora pod warunkiem, że utwory pochodne też będą na licencji GNU FDL. Raczej nie polecamy kopiowania jota w jotę tekstu, bo wtedy nie będzie on unikalny. Możesz jednak posiłkować się interesującym artykułem i wykorzystać niektóre fragmenty.

 

Czytaj prasę branżową

Czasami tekst w magazynie branżowym może Cię zainspirować do napisania własnego. Załóżmy, że przeczytałeś artykuł o tym, jak ostatnie wydarzenie gospodarcze może wpłynąć na rozwój Twojej branży i kompletnie się z tym nie zgadzasz. Masz ochotę podjąć polemikę? Zrób to! Napisz własny artykuł i odwołaj się do źródła, które Cię zainspirowało. Być może Twój artykuł będzie tak dobry, że rozwinie się wokół niego dyskusja, a internauci zaczną do tekstu linkować.

 

Wiesz już jak i skąd pozyskiwać kontent. Pamiętaj przy tym, aby treści tworzone było zgodnie z zasadami SEO copywritingu. Warto też mieć na uwadze, że kontent to nie tylko słowo pisane. To także filmy, zdjęcia, prezentacje, podcast'y. Postaw na różnorodność, a zyskasz większe zainteresowanie internautów. Jeśli dobrze otagujesz zdjęcia czy filmy, wyszukiwarka na pewno je zobaczy i pozwoli dotrzeć do nich czytelnikom. Warto spojrzeć szerzej na pojęcie kontentu, bo różnorodność nie tylko życiu nadaje smak – stronie www również.