SMO i SMM – nowy trend w promocji online

Pojęcia SMO (Social Media Optimization) i SMM (Social Media Marketing) coraz częściej pojawiają się w polskim internecie. Firmy dostrzegły już możliwości, jakie płyną z aktywności w mediach społecznościowych, teraz czas na podjęcie konkretnych działań. SMO i SMM zaczynają stanowić ważny element strategii promocji produktów i usług. Nadal jednak ich potencjał nie jest jeszcze w pełni wykorzystywany. Co to jest SMO i jakie działania obejmuje? Jakie zasady warto wcielić w życie? Jak w praktyce wykorzystać SMO i SMM?

SMO, czyli co?

SMO (Social Media Optimization) to zbiór działań mających na celu promocję strony www przy wykorzystaniu mediów społecznościowych . Inaczej mówiąc jest to taka optymalizacja serwisu internetowego, która ułatwi jego promocje w społecznościach internetowych, takich jak Facebook, YouTube, Twitter, Blip itp. Pojęcie wprowadził Rohit Bhargava z Ogilvy Public Relations. W 2006 roku opracował zasady SMO, które 4 lata później nieco zmodernizował.

 

Social Media Optimization jest często mylone z Social Media Marketing (SMM). Różnica pomiędzy tymi pojęciami polega na tym, że:

  • działania SMO skupiają się w obrębie witryny,
  • działania SMM realizowane są poza witryną - jest to zewnętrzna promocja treści w obrębie społeczności internetowych.

W przypadku SMM internauci trafiają na interesujące ich treści dzięki poleceniu przez inne osoby. Jeżeli zatem chcesz zaistnieć w mediasferze społecznościowej i dobrze realizować swoją strategię SMM, powinieneś najpierw skupić się na działaniach SMO.

Podstawowe zasady SMO i SMM

  • Twórz kontent, którym czytelnicy będą chcieli się podzielić
    W internecie królują firmy, które oferują świetne treści. Strona internetowa jest jak publikacja naukowa – im więcej w innych książkach przypisów do niej, im więcej cytowanych z niej fragmentów, tym bardziej publikacja jest wartościowa i cenna. Przekładając to na stronę www – im więcej linków do niej prowadzi z innych wartościowych serwisów, tym lepiej. Jednak z punktu widzenia SMO linki to nie wszystko. Dzisiaj kontent może być „polubiony”, „tweetowany” lub „wykopany”. Patrząc przez pryzmat strategii SMM takie działania są nawet cenniejsze niż linki przychodzące. Im lepszy będzie Twój kontent, tym więcej osób będzie chciało do niego zalinkować, „polubić”, „wykopać” lub podzielić się w jeszcze inny sposób.

  • Spraw, aby dzielenie się było proste
    Ludzie dzielą się ze znajomymi różnymi znaleziskami z sieci na wiele sposobów. Mogą umieścić na swoich stronach link do Ciebie, zamieścić Twoje wideo, wysłać link na Twitterze lub Blipie. Maksymalnie ułatwiaj użytkownikom dzielenie się Twoim kontentem. Zamieść w serwisie przyciski Facebook, Blip, Flaker, Wykop czy Delicious.

  • Nagradzaj zaangażowanie użytkowników
    Gdy Rohit Bhargava tworzył swoje słynne 5 zasad SMO, w tym miejscu pisał o nagradzaniu linkowania do serwisu. Zaznaczał, że proces linkowania serwisu powinien być jak najprostszy, a osoby, które umieściły na swojej stronie link do naszego serwisu, warto nagradzać (np. przez wyświetlanie trackbacków z blogów, które zalinkowały do serwisu). Po 4 latach zmodernizował nieco tę zasadę. Dzisiaj wszystko się kręci wokół rozmowy i zaangażowania internautów – od komentowania wpisów i dyskusji po dzielenie się kontentem. To są właśnie zachowania, które przede wszystkim powinniśmy wynagradzać (np. krótkim mailem, komentarzem, słowem podziękowania itp.). Takie działania dodatkowo motywują użytkowników do aktywności.

  • Rozpowszechniaj swój kontent - sam i za pomocą innych
    Rób to w każdy możliwy sposób. Pisz wartościowe artykuły i publikuj w odpowiednich serwisach (np. ithink.pl) bądź twórz prezentacje i zamieszczaj je na Slideshare. Zamieszczaj linki do własnej treści na swoim profilu w serwisach społecznościowych (np. na tablicy Facebook’a). Rób to jednak z głową, aby nie zostać posądzonym o spamerstwo. Nie bój się też pozwalać na „używanie” Twojej treści (w ramach rozsądku oczywiście). Przekonasz się, że to się naprawdę opłaca.

  • Używaj systemów CMS, które mają wbudowaną funkcję social media managera
    Są to systemy zintegrowane z serwisami społecznościowymi. Publikując treść na swojej stronie www jednocześnie dzielisz się nią ze społecznością internetową, np. na Facebooku czy Twitterze. Możesz również zdefiniować która treść ma się pojawiać wyłącznie na Twojej stronie www, a która w serwisie społecznościowym.

 

Co jeszcze możesz zrobić?

  • Załóż bloga - jeżeli masz statyczną i dość formalną stronę www, blog pomoże Ci nawiązać relacje z blogosferą, prezentować nowe usługi, wyniki badań itp.
  • Używaj licencji sprzyjających cytowaniu stron, np. Creative Commons. Poinformuj swoich czytelników, że jej używasz.
  • Używaj kanału RSS.
  • Zamieść na stronie widget zachęcający do obserwowania Twojego profilu w serwisie społecznościowym.
  • Uczestnicz w życiu społecznościowym, udzielaj się, wymieniaj poglądy, komentuj – staniesz się rozpoznawalny i wartościowy dla społeczności.
  • Używaj przyjaznych adresów URL - takich, które będą jasno informować jaka jest zawartość Twojego serwisu. Unikaj nazw, które składają się z nic nie mówiących cyfr, przecinków, średników itp.
  • Poznaj swoją społeczność - dzięki temu będziesz wiedział jakie treści i w jaki sposób kierować do tej społeczności.
  • Bądź wiarygodny i naturalny - ludzie od razu wyczuwają sztuczność i fałsz. Bądź prawdziwy, a w nagrodę otrzymasz zaufanie i szacunek społeczności.
  • Bądź otwarty i zawsze na czasie - w społeczności wiele się dzieje i szybko się dzieje. Zmieniaj się wraz ze zmianami w obrębie społeczności, w której życiu uczestniczysz.
  • Obserwuj i modyfikuj - wybieraj te działania, które dają Ci najwięcej korzyści.

Powiązania SMO i SMM z innymi formami promocji online

  • SMO a SEO - w SEO buduje się stronę przyjazną dla wyszukiwarek, a w SMO stronę przyjazną dla serwisów społecznościowych. SMO skupia się na zdobywaniu ruchu z innych źródeł niż wyszukiwarka, choć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania są również korzyścią płynącą z udanego SMO.

  • SMO a viral marketing - jeżeli Twój kontent będzie interesujący, internauci z pewnością się nim podzielą. Będą dodawać stronę do zakładek Delicious, „wykopywać” ją czy też polecać innym poprzez kliknięcie „lubię to”. A to już nabiera cech marketingu wirusowego.

  • SMM a ePR - SMM jest integralną częścią zarządzania wizerunkiem online. Jako aktywny członek społeczności, który promuje w nich swoją witrynę, budujesz jednocześnie swój obraz w tych społecznościach.

Kto może wykorzystać SMO i SMM? Każdy. I to właśnie jest piękne. Niezależnie od tego jak dużą firmę prowadzisz i jaki masz budżet, możesz czerpać korzyści z tych działań. Ogranicza Cię jedynie własna kreatywność. Wykorzystanie serwisów społecznościowych w promocji biznesu nie jest jednak łatwym zadaniem. Ludzie są bardzo wyczuleni na wszelkie formy promocji rozwiązań komercyjnych i biznesowych. Działania w społecznościach wymagają sporego wyczucia. Mimo to nie bój się próbować. Stwórz własną, przemyślaną strategię SMM, określ swoje cele, a następnie wcielaj je w życie. Zacznij działać i pozwól, by Twoi klienci sami Cię odnaleźli.