SEO PR od kuchni, czyli jak przeprowadzić działania wizerunkowe w wyszukiwarce?

SEO PR (inaczej pozycjonowanie wizerunku lub Net PR Synergy) to połączenie działań Public Relations z search engine optimization (SEO). SEO PR dotyczy działań wizerunkowych w wyszukiwarce i stanowi ważny element strategii e-PR. W uproszczeniu można powiedzieć, że SEO PR polega na takim konstruowaniu materiałów PR, aby były one nasycone frazami kluczowymi. Jednak całość działań nie ogranicza się wyłącznie do słów kluczowych. Z artykułu dowiesz się jak krok po kroku przeprowadzić działania SEO PR, na co zwrócić uwagę przy tworzeniu materiałów, gdzie publikować treści, a także jak promować te materiały, których nie możesz sam zoptymalizować.

 

1. Określ swoją grupę docelową

Tworząc materiały dla działań SEO PR należy używać takich fraz, które są najczęściej wyszukiwane przez target danej marki. Właśnie dlatego powinieneś dokładnie określić swoją grupę docelową oraz dowiedzieć czego i jak szuka, o co pyta wyszukiwarkę. Przeanalizuj jakie miejsca najchętniej odwiedza, gdzie szuka informacji. Pomoże Ci to stworzyć listę miejsc w sieci i narzędzi, które wykorzystasz do promocji tekstu. Twoją grupą docelową mogą być obecni lub potencjalni klienci, dziennikarze czy też partnerzy. Dokładne sprecyzowanie grupy docelowej jest ważne, ponieważ determinuje dalsze działania – dobór fraz kluczowych oraz miejsca publikacji materiałów.

 

2. Stwórz listę fraz kluczowych

Solidnie przeprowadzona analiza grupy lub grup docelowych pomoże Ci stworzyć listę słów i fraz kluczowych. Na tym etapie warto skorzystać ze specjalistycznych narzędzi do wyboru fraz kluczowych. Przeanalizuj też statystyki strony. Informacje zawarte w statystykach odpowiedzą Ci na pytanie z jakich fraz internauci trafiają na Twoją stronę. Na pewno jako podstawę do tworzenia fraz kluczowych potraktuj nazwę firmy. Koniecznie uwzględnij takie frazy, jak:

  • nazwa firmy + opinie,
  • nazwa firmy + klienci,
  • nazwa firmy + portfolio,
  • nazwa firmy + praca,
  • nazwa firmy + nazwa produktu.

Dobry jest każdy trop, który pomoże wyróżnić firmę spośród konkurencji i jednocześnie może istnieć w świadomości Twojej grupy docelowej.

 

3. Zoptymalizuj istniejącą treść lub stwórz nową

Przejrzyj istniejące materiały i zastanów się, czy zawierają informacje, których może szukać Twoja grupa docelowa. Przyjrzyj się bliżej informacjom prasowym, artykułom tematycznym, artykułom sponsorowanym, tekstom specjalistycznym i okazjonalnym. Materiały powinny zawierać odpowiedzi na zadawane przez klientów lub dziennikarzy pytania i w wiarygodny sposób budować wizerunek firmy. Jeżeli masz takie treści, zoptymalizuj je zarówno pod kątem użytkownika, jak i wyszukiwarki internetowej. Zastosuj zdefiniowane wcześniej słowa kluczowe, zadbaj o odpowiednie rozmieszczenie tekstu, zastosuj nagłówki, umieść w treści linki (np. do innych produktów). Pamiętaj o sformatowaniu treści. W szczególności zadbaj o:

 

  • Tytuł artykułu - najlepiej umieść go w znaczniku <h1> i zawrzyj słowo lub frazę kluczową.
  • Wyróżnienie w tekście słów kluczowych - najlepiej pogrubieniem używając znacznika <strong>. Raczej unikaj kursywy, ponieważ tekst napisany pismem pochyłym gorzej się czyta.
  • Meta tag title - tytuł strony, który wyświetla się w przeglądarce. W title wpisz temat artykułu ze słowem lub frazą kluczową.
  • Meta tag description - opis strony, który wyświetla się pod linkiem prowadzącym do tej konkretnej strony. Tag description istotny jest szczególnie z punktu widzenia użytkownika – przybliża mu tematykę strony, do której prowadzi link. W opisie umieść streszczenie artykułu z najważniejszymi słowami kluczowymi. Postaraj się zmieścić w ok. 150 znakach. Jeżeli tego nie zrobisz, Google automatycznie wygeneruje snippet, czyli krótki tekst na podstawie zawartości strony, który często nie jest najwyższej jakości.
  • Meta tag keywords - słowa kluczowe opisujące stronę. W tym miejscu wymień po przecinku lub średniku słowa i frazy kluczowe.

 

Pamiętaj, aby na podstronie, na której publikujesz materiał, uzupełnić wszystkie ww. meta tagi.

Jeżeli nie masz materiałów, które wystarczy zoptymalizować, stwórz je od podstaw. Przy pisaniu nowych artykułów zastosuj opisane powyżej wskazówki.

 

4. Publikuj treści

Gdy już przygotujesz materiały, czas na ich publikację. Zastanów się z jakich źródeł informacji najczęściej korzysta Twoja grupa docelowa oraz jakie miejsca w sieci najchętniej odwiedza. Do publikacji materiałów możesz wykorzystać:

 

  • Firmowy serwis www - to Twoje podwórko, zatem masz tu całkowitą władzę nad treścią. W każdej chwili możesz wnieść poprawki do materiału, gdy np. dana informacja się zdezaktualizuje lub zauważysz, że możesz treść jeszcze lepiej zoptymalizować.
  • Blog firmowy - podobnie jak na stronie firmowej, tu również masz pełną kontrolę nad tekstem.
  • Biura prasowe - umożliwiają lepszą komunikację z dziennikarzami, są doskonałym miejsce do publikacji informacji prasowych oraz innych materiałów dziennikarskich.
  • Portale branżowe - wykorzystaj swoje doświadczenie oraz znajomość branży, w której działa Twoja firma i komentuj aktualne wydarzenia, publikuj swoje opinie, porady, artykuły eksperckie.
  • Serwisy umożliwiające samodzielne publikowanie treści - wystarczy rejestracja, aby móc publikować własne artykuły w tematycznych kategoriach.
  • Serwisy społecznościowe - Web 2.0 stwarza nowe możliwości (oprócz blogów, for itp.) publikowania treści. Wystarczy założyć konto w wybranym serwisie społecznościowym (najpopularniejszym obecnie jest Facebook) i stworzyć profil marki, firmy lub produktu (tzw. fanpage - w przypadku Facebook’a). Gdy już zbudujesz swoją społeczność, przekonasz się jak dobrym miejscem do publikacji i jednocześnie skutecznym kanałem dystrybucji treści są „społecznościówki”.

 

Pamiętaj, aby materiał dotyczący jednego obszaru (produktu, usługi, firmy) był jedyną treścią na danej podstronie serwisu, w którym jest publikowany.

 

5. Promuj też treści, których nie możesz zoptymalizować „on-site”

Niektóre materiały mogą być poza Twoim zasięgiem (np. opublikowane w serwisie informacyjnym, do którego nie masz dostępu). Nie możesz ich optymalizować, ale możesz do nich linkować. Polecając w ten sposób dany artykuł pomożesz stronie, na której jest opublikowany, wybić się na wyższą pozycję. Dzięki temu materiał o Twojej firmie, produkcie lub usłudze będzie bardziej dostępny dla użytkowników sieci. Linkuj ze swojego serwisu firmowego, bloga, komentarzy na blogach i forach, z profilu w serwisie społecznościowym. Niektóre z tych linków są oznaczone atrybutem nofollow, jednak mimo to warto linkować - co prawda nofollow nie przekazują żadnej mocy, ale nadal promujesz treści wśród użytkowników.

 

Przeprowadzenie działań SEO PR wcale nie musi być trudne i skomplikowane. Jeśli będziesz postępował zgodnie z powyższymi wskazówkami, masz duże szanse na powodzenie. SEO PR to narzędzie dające wiele korzyści, dlatego warto je stosować i dbać o wizerunek marki i firmy w wyszukiwarce.

 

Zobacz również: