PR i SEO - połączenie sił

Obecnie ponad 70 % Polaków poszukuje danych o produktach i usługach w sieci. Internet stał się najpotężniejszym medium informacyjnym naszych czasów. Przedsiębiorstwa inwestują więc w reklamę w wyszukiwarkach. Jednocześnie  zabiegają o pozytywny wizerunek wirtualny. Sieć WWW ma jednak swoje prawa. Zarówno SEO, jak i PR muszą się im podporządkować.  Okazuje się, że wspólnymi siłami  łatwiej można osiągnąć sukces...


Fakt, że rozwój mediów cyfrowych sprawił, iż społeczeństwo wytworzyło nowe przyzwyczajenia nikogo już nie dziwi. W tej chwili potencjalni nabywcy towarów bądź usług nie ograniczają się już tylko do wizyty na stronie internetowej danej marki. W poszukiwaniu interesujących informacji zaglądają również do branżowych serwisów informacyjnych często publikujących materiały prasowe na temat przedsiębiorstw. Ogromnym zainteresowaniem cieszą się także opinie blogerów oraz wypowiedzi umieszczane na forach internetowych. Warto więc wyjść poza stronę internetową i szeroko zabiegać o pozytywny wizerunek firmy w Internecie, zwłaszcza że kontakt z mediami  sieci internetowej jest nieco łatwiejszy, co daje możliwości dla działań  PR.  Trzeba jednak pamiętać, że dobre teksty PR-owe oprócz tego, iż powinny zainteresować opinię publiczną, muszą odpowiadać wymaganiom robotów wyszukiwarki. Tylko wysoka pozycja zapewni im bowiem oglądalność.

Nowe możliwości

SEO nie musi się więc ograniczać jedynie do promowania serwisu internetowego. To doskonałe narzędzie, które poprzez odpowiednie działania i strategie,  pozwala na umieszczanie dobrego tekstu PR-owego na wysokiej pozycji w wyszukiwarce. W ten sposób zwiększa się szansa na to, że przygotowane treści informacyjne trafią do szerszej grupy odbiorców. W ramach działań seoPR można przesyłać również do mediów internetowych publikacje z aktywnym linkiem do strony WWW danej firmy. Link taki sprawia, że wyszukiwarka automatycznie podwyższa pozycję określonej strony. Dodatkową korzyścią jest fakt, że serwisy medialne zwykle istnieją w sieci od dawna, są dobrze olinkowane, a więc linki znajdujące się w artykułach umieszczonych na tego typu portalach są niezwykle cenne dla działań SEO. Natomiast ciekawa i bogata merytorycznie treść artykułu z pewnością zainteresuje grono Internautów, którzy po jego przeczytaniu, złożą również wizytę na stronie. Inną możliwością budowania dobrego wizerunku w Internecie jest pozycjonowanie w wyszukiwarce pozytywnych opinii o firmie, pochodzących np. z serwisów opiniotwórczych, for internetowych czy blogów,  na hasła z nią związane. Warto skorzystać z tego rozwiązania, zwłaszcza że konsumenci coraz częściej  podejmują decyzje zakupowe sugerując się opiniami na temat produktów czy usług umieszczonymi w sieci. Coraz bardziej popularną metodą promocji online  jest organizowanie eventów np. konkursów czy prezentacji video wzbudzających zainteresowanie Internautów. Często umieszczają oni link do danego eventu na swojej własnej stronie. Mowa tu o link-baiting  przyczyniającym się zarówno do odwiedzalności strony, jak i jej wysokiej pozycji w wyszukiwarce.


Dobrze przygotowany materiał
Bez względu na rodzaj prowadzonej w sieci kampanii  SEO i PR należy pamiętać o odpowiednim przygotowaniu materiału przeznaczonego do publikacji. Oprócz trafnie dobranych słów kluczowych zgodnych z ofertą i strategią marketingową firmy, teksty muszą prezentować przede wszystkim unikalną, wartościową i bogatą merytorycznie treść. Tylko i wyłącznie połączenie profesjonalnej redakcji i działań SEO może sprawić, że tekst znajdujący się na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania nie tylko zainteresuje czytelnika, ale wywoła w nim odpowiednie skojarzenia i reakcje. Warto przy tym pamiętać, że również sama budowa artykułu może wiele zdziałać, zwłaszcza w zakresie uproszczenia odbiorcy procesu czytania tekstu i przetwarzania podanego komunikatu. W myśl podstawowej zasady należy publikować w miarę niedługie teksty. Dłuższe fragmenty można podzielić na mniejsze, logiczne części z nadtytułami. Sam tekst powinien posiadać również przyjazną dla oka formę. Można ją łatwo uzyskać stosując wypunktowania, nagłówki, czy  pogrubienia istotnych fragmentów. Warto podlinkować słowa-klucze. Uznane zostaną one przez wyszukiwarkę za ważniejsze od innych. W żadnym wypadku nie można zapominać o strukturze komunikatu opartej na zasadzie odwróconej piramidy. Najważniejsze sprawy należy streścić na samym początku. Zawsze trzeba wziąć pod uwagę, że czytelnik skupi się jedynie na lidzie. W tym miejscu powinny znajdować się również najważniejsze słowa kluczowe. Natomiast koniec tekstu warto uatrakcyjnić niebanalną pointą. Istnieją spore szanse, że to właśnie ona zapadnie odbiorcy w pamięć.

Za i przeciw
Decydując się na kampanię seoPr trzeba liczyć się z faktem, że jest ona o wiele bardziej czasochłonna i długofalowa aniżeli zwykłe pozycjonowanie. Ponadto działania te odpowiednio więcej kosztują, ponieważ znacznie wychodzą  poza obszar promowania jedynie strony internetowej klienta. Warto jednak podkreślić, że są one całkowicie bezpieczne. Algorytm Google promuje bowiem witryny, które posiadają dużo linków z innych stron. Największą korzyścią jest jednak fakt, że kampania seoPr  dociera do takich serwisów, gdzie ani klient, ani sama agencja PR nie mają administracyjnego dostępu.

Obserwując świat współczesnej reklamy internetowej można zauważyć nasilające się zobojętnienie Internautów wobec „natarczywych” banerów. To konsumenci tak naprawdę  stawiają branży reklamowej coraz większe wymagania. Aby zaistnieć w trudnym, bo dynamicznie zmieniającym się wirtualnym świecie, trzeba szukać nowych rozwiązań, szczególnie takich, o które „ upominają” się sami odbiorcy. SEO i PR? Warto spróbować..