Pozycjonowanie stron – jak ugryźć cennik?

Rozbieżności pomiędzy istniejącymi na rynku możliwościami opłat za SEO nie od dziś przyprawiają klientów o zawrót głowy. Wiele działających na rynku agencji pozycjonujących dąży do tego, aby dopasować swoją ofertę do ich oczekiwań. W przypadku pozycjonowania stron nie wystarczy jednak porównać ze sobą kilku propozycji i wybrać tę, która wydaje się najkorzystniejsza. Kluczem do trafnej inwestycji w SEO jest poznanie specyfiki tej formy reklamy.

 

 

Pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach internetowych jest jedną z najskuteczniejszych metod promocji. Obejmuje ono jednak szereg skomplikowanych działań, a sam efekt w dużej mierze warunkowany jest przez algorytmy Google. Fakty te warto mieć na uwadze podczas ustalania budżetu oraz wyboru oferty. Działania SEO w odróżnieniu od kampanii PPC wymagają czasu, aby za ich pomocą móc osiągnąć długotrwałe korzyści. Ze względu na ich specyfikę warto poznać reguły na jakich opiera się ta forma reklamy. Pozwoli to na dokonanie dobrego wyboru partnera do współpracy, a także trafne ustalenie strategii oraz budżetu, który przeznaczony zostanie na promocję.

 

 

Google zmienia swoje oblicze

W ostatnim czasie Google wprowadziło do swojej wyszukiwarki sporo zmian, które nie pozostają bez wpływu na działania związane z pozycjonowaniem stron. Zaproponowane nowości obejmują m.in. zupełnie nowy design, zmianę algorytmu, wyszukiwanie w czasie rzeczywistym, personalizację wyników wyszukiwania oraz wiele innych. Wraz ze zmianą układu graficznego wyszukiwarki Google przekazana została użytkownikom do dyspozycji lista z opcjami wyszukiwania, która prezentuje opatrzone symbolami odnośniki do pozostałych usług wyszukiwania. Ponadto wśród opcji umieszczono narzędzia, za pomocą których można ograniczać wyniki wyszukiwania, a także propozycje pokrewnych fraz wyszukiwania. Takie rozwiązanie przyniosło ze sobą zupełnie nowe możliwości dla zaistnienia w wyszukiwarce Google. Klient może w tym momencie promować swój produkt czy usługę nie tylko w podstawowych wynikach wyszukiwania, ale i w poszczególnych kategoriach tj. wiadomości, dyskusje, blogi, filmy itp. Wprowadzenie przez Google opcji wyszukiwania w czasie rzeczywistym, która pozwala na przeglądanie najnowszych wpisów i aktualizacji pojawiających się w serwisach społecznościowych oraz mikroblogach, umożliwia klientom wykorzystanie w celach promocji ogromnego potencjału mediów społecznościowych. Wprowadzenie personalizacji wyników wyszukiwania pozwala natomiast na wyświetlanie takich wyników, w których internauci znajdą na wyższych pozycjach najczęściej oglądane przez siebie witryny. Wszystkie działające od niedawna w wyszukiwarce Google opcje niosą ze sobą wiele nowych możliwości dla pozycjonowania. Jednocześnie należy zwrócić uwagę na fakt, iż znacznie podnoszą one poprzeczkę dla tego typu działań, co związane jest z automatycznym podwyższeniem budżetu.

 

Jak płacimy za pozycjonowanie?

W chwili obecnej klienci, którzy zamawiają pozycjonowanie stron, mają przeważnie do dyspozycji dwa rodzaje płatności. Są to płatności za tzw. efekt oraz stała opłata abonamentowa. W przypadku opłaty za efekt w postaci pozycji Klient przekazuje firmie pozycjonującej wynagrodzenie dopiero w momencie, kiedy ta osiągnie dla jego witryny odpowiednią pozycję w wynikach wyszukiwania. Natomiast stała opłata abonamentowa pozwala firmie pozycjonującej systematycznie pracować, realizując kampanię SEO, dzięki której klient będzie mógł osiągnąć długotrwałe korzyści płynące z obecności jego witryny w sieci. Jak już powyżej zostało wspomniane zachodzące obecnie w wyszukiwarce Google zmiany stwarzają dla jednostek wiele możliwości zaistnienia w jej zasobach. Niezwykle ważne jest jednak to, aby przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań związanych z pozycjonowaniem zadbać o odpowiednie przygotowanie witryny do tego typu promocji. Rzeczą niezbędną jest tutaj wykorzystanie odpowiedniej technologii. Jednocześnie trzeba dbać o jakość zamieszczanych na witrynie treści oraz ich systematyczną aktualizację. Należy zdać sobie jednak sprawę z faktu, iż decydując się na pozycjonowanie z opłatą za efekt, Klient nie jest w stanie wykorzystać w pełni potencjału, jaki daje nam wyszukiwarka Google, ponieważ skupia się wyłącznie na promowaniu określonej grupy fraz i zajęciu miejsca w TOP 10 czy TOP5. Warto przy tym również pamiętać, że powodzenie kampanii pozycjonowania nie zależy w stu procentach od wiedzy i umiejętności agencji SEO. W 2009 roku Google wprowadził od 350 do 550 zmian w swoim algorytmie odpowiedzialnym za wyniki organiczne. Przykład ten najlepiej obrazuje, iż w wyszukiwarce tej cały czas pojawia się mnóstwo zmian, których agencja SEO nie jest w stanie w żaden sposób kontrolować. Wpływają one natomiast na prowadzone przez nią działania. W tej sytuacji pozycjonowanie kilku fraz z opłatą za efekt niesie ze sobą duże ryzyko tego, iż kampania nie przyniesie oczekiwanych korzyści. Warto pamiętać, że w momencie, kiedy firmie pozycjonującej nie uda się osiągnąć zamierzonego rezultatu klient traci sporą ilość czasu, który mógłby wykorzystać decydując się na inny model współpracy. O wiele korzystniejszą metodą opłaty za kampanię SEO jest w tym momencie stały abonament. Pozwala on na świadome korzystanie z usług pozycjonowania, a dzięki temu iż cała kampania rozłożona jest w czasie, Klient może użyć proponowanych przez Google nowości i zyskać dzięki temu wiele korzyści.

 

 

„Dlaczego to tyle kosztuje?”

Skuteczna kampania pozycjonowania wymaga dużego nakładu pracy. Podstawowym zasobem wykorzystywanym w procesie zdobywania pozycji są linki. To one wpływają w głównej mierze na wysokość budżetu. Linki zdobywa się na kilka sposobów. Można je kupić u innych Webmasterów lub w dobrych katalogach stron. Innym wyjściem jest samodzielne tworzenie witryn, na których z czasem taki link można umieścić. Na etapie wyceny przewidywana liczba linków powinna teoretycznie zostać zawyżona tak, aby firma pozycjonująca nie była stratna, a Klient zadowolony z efektów. Do kosztów każdej kampanii SEO należy doliczyć również koszt zakupu zaplecza oraz wynagrodzenie zespołu. Do pracy przy prostej kampanii pozycjonowania potrzebni są copywriterzy, programiści oraz menadżer projektu. Copywriter dba o treść na witrynie klienta oraz treści na stronach "zapleczowych". Dodatkowo osoba taka może wspomóc swoją pracą działania ePR, za pomocą których zdobywa się również linki do pozycjonowanej strony. Programiści pod okiem menadżera projektu pracują nad technologią serwisu, w celu zoptymalizowania go pod kątem wyszukiwarek internetowych. Menadżer projektu dba o koordynację wszystkich tych działań. Efektywne pozycjonowanie stron wymaga zatrudnienia zespołu specjalistów oraz zakupu zasobów i narzędzi, którymi będą się oni posługiwali.

 

 

Wiedzieć to dobrze inwestować

Rozsądna inwestycja w usługę pozycjonowania nie opiera się tylko i wyłącznie na przejrzeniu ofert różnych agencji i wyborze najkorzystniejszej z nich. Ogromne znaczenie dla osiągnięcia efektów z tego rodzaju promocji jest odpowiednie przygotowanie samego klienta. Jednostka, która zamierza w sposób kompleksowy i efektywny skorzystać z usługi pozycjonowania powinna przygotować i przekazać wybranej agencji szczegółowy brief, w którym przedstawi swoje plany i oczekiwania. Najczęściej popełnianym przez klientów błędem jest wysyłanie do firm zapytań zawierających prośbę o wycenę kilku słów kluczowych i wybranie najtańszej oferty. Marketing w wyszukiwarkach to inwestycja, którą można porównać do działań na giełdzie papierów wartościowych. Nikt nie kupuje najtańszych akcji na GPW, tylko takie, które rokują zwrotem z inwestycji. Z tego względu przy podejmowaniu decyzji, którą agencję SEO wybrać, należy podejść do tego z należytą starannością. Zanim rozpoczniemy rozmowy z jakąkolwiek agencją SEO warto poszukać informacji na jej temat w Internecie. W pierwszej kolejności pod uwagę należy wziąć stronę www agencji oraz fora branżowe. Przed zaakceptowaniem konkretnej oferty powinniśmy porozmawiać również z daną agencją i przedstawić sobie wzajemne oczekiwania względem naszej ewentualnej współpracy. Dopiero w końcowym etapie wyboru analizujemy cennik i oceniamy czy jest dla nas przystępny.

 

 

Inwestując w pozycjonowanie warto wcześniej zapoznać się ze specyfiką tej formy reklamy. Jednocześnie dobrze obserwować trendy, jakie obecnie zachodzą w wyszukiwarce Google. Pozwoli nam to bowiem dostrzec więcej możliwości, które możemy wykorzystać inwestując w promocję za pomocą SEO. Należy zwrócić jednak uwagę na fakt, iż nie każda forma płatności za pozycjonowanie pozwala nam w takim sam sposób wykorzystać potencjał wyszukiwarki Google. Celem uzyskania długofalowych korzyści z SEO z pewnością warto pomyśleć nad stałą współpracą z profesjonalną agencją pozycjonującą, która prowadząc systematyczne działania, będzie pracowała nad promocją naszej witryny. Dodatkowo niezwykle istotną sprawą jest dialog pomiędzy klientem a firmą pozycjonującą. Sam klient najlepiej zna swoją ofertę i może wskazać co firma SEO powinna promować. Z kolei ta, dzięki swojej wiedzy, doświadczeniu oraz narzędziom, których na co dzień używa, może zasugerować klientowi najkorzystniejsze dla niego rozwiązanie.