pozycjonowanie stron - Google podnosi poprzeczkę!

Nowy design strony głównej, personalizacja wyników wyszukiwania, wyszukiwanie w czasie rzeczywistym, ścieżki kategorii pod wynikami wyszukiwania, a przede wszystkim nowy algorytm - Caffeine – Google wprowadza szereg zmian w swojej wyszukiwarce, w niezwykle krótkim czasie, podnosząc tym samym poprzeczkę pozycjonerom. Dla świata SEO to początek poważnych zmian, które z pewnością wpłyną nie tylko na metody i techniki pozycjonowania, ale również na modele rozliczeń za tę formę reklamy.

 

Konkurencja na rynku wyszukiwarek zaostrza się. Spore zainteresowanie, jakie skupia wokół siebie Bing.com, może zagrozić stabilnej dotąd pozycji lidera Google. Co więcej, gigant wyszukiwania dostrzega również nowe trendy korzystania z Internetu objawiające się chociażby pod postacią serwisów społecznościowych. To jedne z wielu czynników, w odpowiedzi na które Google wprowadza do swojej wyszukiwarki kolejne funkcjonalności, rzucając tym samym rękawicę w stronę firm zajmujących się pozycjonowaniem. Kulminacja zmian w wyszukiwarce Google nastąpi prawdopodobnie po świętach, kiedy wejdzie nowy algorytm Caffeine. W tym momencie pewne są również zmiany w branży SEO. Prawdopodobnie równie mocno odczują je sami klienci.

 

„Nowa strona Google”

Google wprowadza nową jakość korzystania ze swojej wyszukiwarki, stawiając przy tym na jeszcze bardziej uproszczony design strony głównej. Prawdziwą nowością jest zastosowanie efektu „fade in”. W momencie, kiedy strona ładuje się po raz pierwszy, wczytywane jest jedynie logo, pole wyszukiwania i dwa przyciski. Nowy wygląd strony głównej nie utrudni jednak dostępu do usług tj. Gmail, grafiki czy tłumacz. Zaraz po wykonaniu ruchu kursorem cała strona Google wyświetli się bowiem w całości. Efekt „fade in” z pewnością będzie ułatwieniem dla sporej grupy internautów, którzy posługują się wyszukiwarką Google, jedynie w celu wyszukania informacji. Przyspiesza on bowiem ładowanie się formularza, do którego wpisywane jest określone zapytanie. Dodatkowo, celem ułatwienia użytkownikom wyszukania potrzebnych informacji, gigant z Mountain View umożliwił internautom odfiltrowanie niepotrzebnych wyników. Nowe opcje pojawiają się zaraz po wpisaniu do wyszukiwarki szukanego hasła i potwierdzeniu go enterem. Wyświetlają się one pod postacią linka „Show options..” z plusikiem. Po kliknięciu tego linka z lewej strony pojawiają się dodatkowe opcje wyszukiwania. Pozwalają one min. filtrować wyniki pod względem ich zawartości, dzięki czemu można wyświetlić jedynie blogi, fora czy plik video dotyczący określonego zapytania. Nowe opcje umożliwiają również wyświetlanie wyników zaindeksowanych w konkretnym przedziale czasu. Użytkownik może więc wybierać strony dodane przed godziną, w ciągu ostatniego tygodnia czy miesiąca. Nowością jest także sposób wyświetlania wyników. Można je otrzymać w formie diagramu bądź wykresu. Prawdopodobnie z czasem filtrowanie wyników będzie opcją często używaną przez internautów. Z pewnością stworzy to więc nowe możliwości dla reklamy w wyszukiwarkach.

 

Wyszukiwanie w czasie rzeczywistym

Na całym świecie rośnie grono osób, pozyskujących najświeższe, codzienne wiadomości tylko i wyłącznie z Internetu. Google ma dla nich nowe ułatwienie - wyszukiwanie w czasie rzeczywistym. Opcja, dostępna w chwili obecnej jedynie po angielsku, wiąże się z dodaniem do tradycyjnej strony z wynikami wyszukiwania modułu, który pokazuje aktualizowane w czasie rzeczywistym wyniki z serwisów tj. Twitter, czy w przyszłości w polskim Blip'ie, a także nagłówki wiadomości dotyczących określonego tematu z serwisów informacyjnych i blogów, już w kilka sekund po ich opublikowaniu w sieci. Wyszukiwanie w czasie rzeczywistym w Google umożliwia jeszcze szybsze znajdowanie informacji na temat aktualnie dziejących się rzeczy na całym świecie. Google nie pozostaje obojętny na rosnącą popularność Social Media Marketing. Serwisy społecznościowe stają się bowiem ważnym elementem reklamy internetowej. Twitter czy polski Blip cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Ich użytkownicy prezentują najnowsze wiadomości, poukładane w kategoriach (tagach, kanałach), przez co witryny te stanowią doskonałe miejsce pozyskiwania świeżych informacji. Warto zwrócić uwagę, iż serwisy społecznościowe to jednocześnie kolejny, doskonały kanał pozyskiwania odwiedzających dla stron internetowych. Z pewnością już niedługo w ofercie SEO pojawi się usługa wykorzystująca tę nowinkę. Co więcej, wyszukiwanie w czasie rzeczywistym prawdopodobnie wspomoże również agencje PR. Większość z nich wykorzystuje bowiem serwisy społecznościowe w prowadzonych przez siebie kampaniach promocyjnych.

 

Ścieżki kategorii pod wynikami wyszukiwania

Internet staje się nośnikiem coraz większej ilości informacji. Budzi to zapotrzebowanie na złożone i skomplikowane serwisy internetowe, w których użytkownicy często się gubią. Ścieżki kategorii mają na celu zwiększenie przejrzystości hierarchii nawet bardzo rozbudowanego serwisu. Widoczne są one na każdej podstronie witryny, dzięki czemu użytkownik, przeglądając daną sekcję, cały czas widzi, gdzie aktualnie się znajduje i jaka jest hierarchia witryny. Wie zatem jak wrócić do znanego mu miejsca. Hierarchia ta dostępna jest przez cały czas użytkowania witryny. Warto zauważyć, że ścieżki kategorii od lat stanowią standard dla budowy witryn internetowych, które posiadają głęboką strukturę kategorii, co prawdopodobnie skłoniło Google do uwzględnienia ich w swoich wynikach wyszukiwania. Warto również zauważyć, iż określona strona internetowa będzie pojawiała się w wynikach wyszukiwania wraz z linkami do podkategorii, a to z pewnością nie pozostanie bez wpływu na współczynnik kliknięć w reklamę. Powyższa zmiana jasno wskazuje jak ważna jest optymalizacja serwisu. Właściciele stron internetowych, którym zależy na ruchu z Google'a, a którzy nie mają zaimplementowanej jeszcze ścieżki kategorii, powinni wykonać to jak najszybciej.

 

Nowy algorytm Google

Wyszukiwarka Google z nowym algorytmem Caffeine od sierpnia do listopada udostępniona była, celem jej przetestowania. W tym czasie Internauci mogli zapoznać się z jej działaniem i zgłaszać ewentualne uwagi. Prawdopodobnie po świętach algorytm ten zostanie wprowadzony do wyszukiwarki Google już na stałe. Caffeine ma na celu przede wszystkim poprawić jakość wyników wyszukiwania, a także zwiększyć zasięg i dokładność botów przeszukujących strony internetowe. Nowy algorytm Google ma również działać szybciej i zwracać więcej wyników niż dotychczasowy. Dla firm zajmujących się SEO, na pewno zmiana ta wprowadzi szereg utrudnień. Algorytm Google Caffeine, ma być bardziej bowiem wyczulony na techniki Black SEO, przez co min. firmy stosujące wyłącznie te metody, będą miały bardzo utrudnione pole działania.

 

Personalizacja wyników wyszukiwania dla wszystkich

Niezwykle istotną, wprowadzoną zmianą jest także personalizacja wyników wyszukiwania. Do tej pory Google oferował bowiem spersonalizowane wyniki wyszukiwania wyłącznie zalogowanym użytkownikom. Obecnie opcja ta będzie dotyczyła wszystkich internautów korzystających z wyszukiwarki Google. Wyniki wyszukiwania dopasowane będą na podstawie ostatnio wyszukiwanych i odwiedzanych przez nich stron. Wprowadzona przez Google personalizacja wyników wyszukiwania wywołała wiele kontrowersji. Gigant wyszukiwania posądzany jest o coraz większą ingerencję w prywatność Internautów. Biorąc jednak pod uwagę możliwość poprawy wyników wyszukiwania, które zależne będzie od indywidualnych preferencji, zmiana ta wydaje się być właściwa. Dla firm SEO wprowadzi ona jednak wiele utrudnień min. w zakresie raportowania pozycji dla Klienta. Prawdopodobnie zdarzy się bowiem tak, że Klient będzie widział inne wyniki, niż te prezentowana przez firmę SEO. Co więcej pojawią się trudności z pozycjonowaniem strony klienta na najwyższe pozycje bez względu na preferencje internautów. Strona www klienta będzie musiała być dla nich jak najbardziej przyjazna, przedstawiając jak najwięcej informacji, aby internauta po wejściu na nią, nie wracał z powrotem do wyników wyszukiwania. Zmiana ta będzie wymagała jeszcze większego zacieśnienia działań SEO z działaniami usability, copywritingu i ePR.

 

Google wprowadzając szereg zmian do swojej wyszukiwarki stawia wysoką poprzeczkę dla firm zajmującym się pozycjonowaniem. Sytuacja ta powoduje, że współpraca z firmą SEO powinna być podejmowana już na etapie tworzenia projektu witryny. Natomiast pozycjonerzy będą musieli poświęcać więcej uwagi dokładnej optymalizacji strony, jej budowie oraz usability. W tym momencie pozycjonowanie nie będzie związane jedynie z umieszczaniem fraz na najwyższych pozycjach, ale z pozyskiwaniem jak największej ilości „kliknięć” w stronę www klienta w wynikach wyszukiwania. Stąd też należało będzie zwracać baczną uwagę na optymalizację treści w nagłówkach oraz treści na stronie. Prawdopodobnie wprowadzone zmiany wpłyną na poszerzenie pola działań SEO. Co więcej, firmy SEO będą musiały dopracować swoje narzędzia, a także położyć nacisk na poprawę komunikacji z klientem. Coraz bardziej istotne staną się również działania związane z przekazywaniem klientom wiedzy na temat zmian w świecie SEO. Z pewnością podniosą się również ceny pozycjonowania. Coraz więcej parametrów będzie miało bowiem wpływ na uzyskanie określonej pozycji. Wiele wskazuje na to, iż zmienią się także modele rozliczeń. Rozliczanie za pozycje fraz odejdzie w niepamięć na rzecz innych form tj. np. poziom odwiedzalności z wyszukiwarek, ilości konwersji czy nawet model płatności za efekt w postaci zakupów. Jednym słowem wskutek ruchów Google świat SEO czeka szereg zmian. Firmy pozycjonujące mogą jedynie liczyć na zrozumienie i akceptację ze strony swoich klientów.