linki sponsorowane – jak zrealizować efektywną kampanię

Kampania linków sponsorowanych jest obecnie jedną z najpopularniejszych metod promocji w wyszukiwarkach internetowych. Za pomocą tej mobilnej i elastycznej techniki marketingowej można zyskać ruch na stronie www nawet w przeciągu kilku godzin. Wiele firm decyduje się więc na to rozwiązanie w swoich działaniach reklamowych. Warto jednak mieć świadomość, że efektywna realizacja kampanii linków sponsorowanych, w ramach „rozsądnego budżetu”, wymaga określonej wiedzy i umiejętności..

 

Linki sponsorowane to nowoczesna forma reklamy w wyszukiwarkach internetowych adresowana do osób szukających w sieci informacji na temat wybranych produktów i usług. Internauta po wprowadzeniu do wyszukiwarki określonego wyrażenia otrzymuje odpowiedź w postaci tzw. linków sponsorowanych kierujących go bezpośrednio do serwisu internetowego danej firmy. Pojawiają się one nad naturalnymi wynikami wyszukiwania bądź z prawej strony. Największym atutem linków sponsorowanych jest to, że wyświetlają się one jako automatyczna odpowiedź na wprowadzone przez użytkownika do wyszukiwarki zapytanie. Dzięki temu natychmiast otrzymuje on to, czego szuka. Reklamodawca płaci natomiast tylko i wyłącznie za poszczególne kliknięcie w reklamę, którego maksymalna cena zostaje z góry ustalona. Z tego min. względu linki sponsorowane uważane są za bardzo praktyczną formę promocji. Co więcej, jest to jedna z najszybciej zwracających się inwestycji. Z powyżej przedstawionych informacji wynika, że kampania linków sponsorowanych stanowi niezwykle korzystne rozwiązanie dla promocji firmy w sieci. Trzeba jednak wziąć pod uwagę fakt, że jej skuteczna realizacja, w ramach założonego budżetu, nie jest sprawą prostą. Aby inwestycja w kampanię linków sponsorowanych okazała się sukcesem, musi ona zostać zrealizowana profesjonalnie.

 

Jak poprawnie zaimplementować linki sponsorowane

Głównym warunkiem sukcesu podczas realizacji kampanii linków sponsorowanych jest fakt, iż powinna ona odpowiadać potrzebom oraz strategii marketingowej przedsiębiorstwa. Kampania linków sponsorowanych może być realizowana szeroko (w obrębie całego kraju, bądź globalnie) lub lokalnie, gdzie ogranicza się ją do wybranego regionu (województwa, miasta). Budżet definiowany jest indywidualnie. Reklamodawca sam dobiera frazy – zapytania, a także decyduje w którym miejscu będzie wyświetlała się jego reklama. Sama pozycja reklamy, względem konkurencji, dla wybranego słowa kluczowego, opiera się na iloczynie maksymalnego kosztu „za kliknięcie” oraz tzw. Wyniku Jakości. Ustawienie pierwszego z tych parametrów nie sprawia zazwyczaj żadnych trudności. Drugi parametr wymaga natomiast znacznego zaangażowania. Dzięki niemu można jednak diametralnie obniżyć koszt reklamy zajmującej najwyższe pozycje. Wynik Jakości obliczany jest na podstawie wielu czynników i stanowi wyznacznik trafności słowa kluczowego w stosunku do tekstu reklamy i hasła wyszukiwanego przez użytkownika. Na współczynnik ten wpływa min. dobór treści reklamy do określonych słów kluczowych, optymalizacja strony docelowej (tzw. landing page) oraz historia konta Google Adwords.

 

Dobór fraz

Dopasowanie słów kluczowych jest procesem skomplikowanym, który wymaga sporo czasu i pracy. Z pewnością nie należy wybierać fraz przyjmując punkt widzenia webmastera. Poszukując odpowiednich słów kluczowych warto dokładnie przeanalizować możliwości zapytań, jakie mogliby wpisać do wyszukiwarki Internauci poszukujący reklamowanych przez nas produktów czy usług. Jednocześnie warto zaobserwować, jakie frazy używa konkurencja. Dodatkowo można zebrać pomysły wśród współpracowników i wspólnie utworzyć listę najbardziej prawdopodobnych słów kluczowych. Warto również wykorzystać narzędzia oferowane przez Google AdWords tj. „Prognoza liczby odwiedzin” czy „Narzędzie propozycji słów kluczowych”, służące do wyszukiwania stosownych fraz oraz ich oceny. Ważną sprawą jest, aby określone frazy dostosowane były do przeznaczonego na kampanię budżetu. Wybrane słowa kluczowe należy pogrupować tematycznie. Będzie to miało istotne znaczenie na etapie tworzenia tekstów reklam.

 

Redakcja tekstu reklamowego

Odpowiednio zredagowany tekst reklamy, dla dobrze wybranej grupy słów kluczowych, nie tylko ma ogromny wpływ na Wynik Jakości, przekładający się na koszt reklamy. Odgrywa on przede wszystkim kluczową rolę w procesie pozyskania uwagi czytelnika dla promowanej witryny. Skuteczny tekst reklamowy powinien więc być przejrzysty, konkretny, a przede wszystkim interesujący. Z pewnością musi on zawierać wezwanie do działania tj. np. „kup”; „zamów”. Dodatkowym wymogiem jest to, że słowa kluczowe należy umieścić w nagłówku. Cała reklama powinna być związana z ofertami, znajdującymi się na stronie docelowej, przy czym najważniejsze informacje umieszcza się na początku. Przed rozpoczęciem pisania treści reklam dobrze zapoznać się z wymaganiami programu Google Adwords w tym zakresie. Google nakłada bowiem sporo ograniczeń dotyczących gramatyki czy ortografii. Warto także napisać dla danej grupy słów kluczowych więcej niż jedną reklamę i przetestować rezultaty.

 

Optymalizacja strony www

Odpowiednie przygotowanie strony docelowej czyli tzw. landing page, to także jeden z najważniejszych elementów stanowiących o powodzeniu kampanii linków sponsorowanych, a przede wszystkim jej kosztów. Wszystko to, co składa się na wartość strony docelowej, wpływa bowiem jednocześnie na Wynik Jakości. Witryna internetowa powinna być zatem zoptymalizowana pod kątem słów kluczowych zawartych w grupie reklam oraz dopasowana do treści wyświetlanej reklamy. Ważną rolę odgrywa tu praca copywritera oraz kodera strony. Jednocześnie zadbać należy o taką konstrukcję strony www, aby trafiający do niej internauta mógł sprawnie i szybko dokonać konwersji. Tutaj wiele zależy od pracy grafików oraz specjalistów „usability”. Dodatkowo warto wiedzieć, że witryna przyjazna dla użytkownika to strona treściwa, zachęcająca do "akcji" czyli np. zakupu towaru, rejestracji lub kontaktu, a przede wszystkim taka, która szybko się ładuje. Należy przy tym wystrzegać się elementów, które mogłyby niepotrzebnie odwrócić uwagę internauty np. zbędnych pozycji w menu, czy animacji.

 

Jak monitorować

Kampania linków sponsorowanych jest elastyczną formą promocji. Umożliwia ona zmianę strategii w każdym momencie jej trwania. To z pewnością jeden z powodów, dla których warto prowadzić monitoring realizowanej kampanii. W tym celu można wykorzystać np. panel Google AdWords, który pozwala pozyskać informacje tj. liczba wyświetleń, kliknięć, CTR (współczynnik kliknięć), CPC (koszt kliknięcia), koszt grupy reklam itp. Dodatkowo Google AdWords oferuje szeroki wachlarz systemów raportowania. Warto również skorzystać z darmowego programu Google Analytics, umożliwiającego monitorowanie statystyk całej witryny internetowej. Jednocześnie stwarza on większe możliwości dla monitorowania całej kampanii, pozwalając śledzić konwersję, czas spędzony na witrynie przez internautów, a także podejmowane przez nich działania. Program Google Analytics posiada również moduł E-Commerce, który jest bardzo pomocny w przypadku sklepów internetowych. Można go jednak wdrożyć również dla innych witryn. Pozwala on śledzić przychody ze sprzedaży w naszym sklepie na własnej stronie internetowej bezpośrednio w Google Analytics.

 

Optymalizacja kampanii

Całkowity koszt kampanii linków sponsorowanych składa się z wielu elementów, co oznacza iż można prowadzić wiele działań celem jego obniżenia. Warto mieć przy tym na uwadze fakt, że praktycznie nie jest możliwe zbudowanie „idealnej” kampanii linków sponsorowanych za pierwszym razem. Zaproponowane na początku rozwiązania należy więc testować i dobierać najlepsze z nich. Celem bezpośredniego obniżenia kosztów kampanii linków sponsorowanych dokonuje się nie tylko zmiany kosztów kliknięć. Nierzadko, praktycznie w tym samym czasie, pracuje się nad zmianą słów kluczowych, dobierając nowe lub odrzucając nieskuteczne. Dodatkowo możliwa jest również zmiana treści reklam, a także wyglądu oraz treści strony docelowej. Wydatki oraz przychody z kampanii można konfrontować za pomocą modułu e-commerce w Google Analytics, co pozwala na sprawdzenie zwrotów z inwestycji (ROI) całej realizacji. Realizując kampanię linków sponsorowanych można przyjąć różną strategię. Przykładowo dąży się tu do obniżania kosztów kampanii, utrzymania ich na stałym poziomie, bądź sukcesywnego zwiększania liczby odbiorców reklamy. Co więcej, możliwa jest także modyfikacja kosztów kampanii w zależności od korzystnych dla firmy „okresów sprzedażowych”. W odniesieniu do zaobserwowanych efektów kampanię linków sponsorowanych można również optymalizować, promując dodatkowo produkty, względem których notowana jest najwyższa sprzedaż. Jednym ze sposobów na optymalizację tego rodzaju kampanii jest także zwiększenie budżetu, celem rozszerzenia jej na dodatkowe frazy. Nierzadko warto podjąć starania o zdobycie wyższych pozycji w rankingach dla dotychczasowo dobranych słów kluczowych.

 

Metoda reklamy w wyszukiwarkach, jaką jest kampania linków sponsorowanych posiada wiele atutów. Z pewnością warto jednak podkreślić, iż wbrew pozorom, jest to narzędzie zaawansowane, pozwalające stworzyć precyzyjnie zaplanowaną i skuteczną strategię kampanii reklamowej. Jej realizacja, przy wykorzystaniu odpowiedniej wiedzy i umiejętności może przynieść ze sobą imponujące efekty sprzedażowe. Niezaprzeczalną korzyścią jest z pewnością fakt, że przedsiębiorca ma możliwość kontrolowania kosztów całej realizacji. Większy budżet pozwala reklamodawcy na optymalizację kampanii, jej przekazu oraz kosztów. Natomiast dzięki narzędziom monitorowania istnieje możliwość łatwej konfrontacji przebiegu kampanii z zakładanym biznes planem.