jak pielęgnować dobry wizerunek w sieci?

Wciąż bardzo powszechne jest przekonanie, że wyłącznie aktywne kampanie reklamowe mogą wzbudzić zainteresowanie i szacunek opinii publicznej. Sprzedaż produktów wzrasta tylko wtedy, kiedy o firmie sporo się słyszy. Temu przekonaniu można jednak przyznać tylko 50 % słuszności...

 

Przedsiębiorcy doskonale wiedzą o potrzebie inwestowania w działania reklamowe. Większość z nich już dawno doceniła efekty, jakie przynosi ze sobą szeroko zakrojona promocja w Internecie. Okazuje się jednak, że równie wiele firm komunikujących się z opinią publiczną w sieci, popełnia przy tym poważny błąd, który wiąże się z zaniedbaniem działań mających na celu podtrzymanie ich dobrego wizerunku. Często bowiem można zauważyć, że po zakończeniu różnorodnych projektów reklamowych, przedsiębiorstwa nie podejmują dalej żadnych kroków w kierunku nawiązania dialogu z konsumentem. Pozytywny oddźwięk, wywołany przez kampanię reklamową, z czasem staje się coraz słabszy i wygasa. Trzeba więc zdać sobie sprawę, iż dobry wizerunek nie jest efektem trwałym i należy stale o niego dbać..

 

 

Dobry wizerunek – co to znaczy?

Wizerunek jest przede wszystkim obrazem marki. Stanowi on zbiór wyobrażeń, jaki kształtuje się w oczach konsumentów, na jej temat. Firma wysyła pewnego rodzaju sygnały i komunikaty, które poddawane są przez odbiorców odpowiedniej interpretacji. Nie dzieje się to jednak tylko w momencie trwania kampanii reklamowej. Ów wizerunek przedsiębiorstwa kształtuje się w oczach społeczeństwa każdego dnia. Należy więc zdać sobie sprawę z tego, iż stale kontrolowany wizerunek publiczny danej firmy, znacząco wpływa na budowanie jej reputacji. Ma to ogromny wpływ na codzienne sukcesy w biznesie, pozwala również zdobyć przewagę nad konkurencją. W tym momencie produkty są chętniej kupowane, co zapewnia stabilniejsze przychody. Umożliwia to zbudowanie naprawdę silnego zaplecza, które w chwili kryzysu, może stanowić prawdziwe koło ratunkowe.

 

 

To już fakty!

Portal egospodarka.pl opublikował niedawno wyniki, przeprowadzonego przez Centrum Nowej Technologii badania, dotyczącego wizerunku firm w Internecie. Badanie to miało pokazać jak ważną rolę odgrywa obecnie w biznesie e-wizerunek. Okazało się, iż ponad 80% ankietowanych przyznało, że chętniej korzysta z oferty firm aktywnych w sieci. Jednym słowem przedsiębiorstwa często biorące udział w rozmowach na forach cieszą się o wiele większym zaufaniem wśród Internautów. Ponadto, aż 92,5 % badanych uzależnia swój wybór co do oferty danej firmy, od jej ogólnego wizerunku. Co prawda część respondentów przyznało, iż postrzega tego typu wypowiedzi firm w internecie jako działania reklamowe. Z badań wynika jednak, że Internauci doceniają taki pomysł i przyjmują go pozytywnie. Dodatkowo, aż 56,13% ankietowanych twierdzi, że strona www przedsiębiorstwa jest równie ważna, jak jego ogólny wizerunek publiczny.

 

Gdzie popełniany jest błąd

Obecnie pojawia się coraz więcej skutecznych rozwiązań, umożliwiających firmom dialog z opinią publiczną w sieci. Wciąż jednak sporo przedsiębiorstw popełnia błędy, nie doceniając istoty tego obszaru komunikacji. Nadal można zauważyć, iż firmy często przeznaczają znaczny kapitał na stworzenie atrakcyjnego serwisu internetowego, który od momentu jego uruchomienia, pozostawiony jest w stanie niemal nie naruszonym. Treści są rzadko aktualizowane oraz zupełnie nie zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek. Grafika nie ulega zmianie, a rekomendacja nowych produktów wprowadzana jest z opóźnieniem. Zdecydowanie działa to na niekorzyść firmy.

 

Strona WWW

Celem budowania reputacji jest tworzenie pozytywnych i trwałych relacji z otoczeniem. Zarządzanie wizerunkiem w sieci nie nadwyręża budżetu firmy, a wręcz przeciwnie, wspomaga uzyskane dzięki prowadzonym kampaniom promocyjnym, efekty. Warto zacząć od strony www. Stanowi ona bowiem potężny fundament dla e-wizerunku firmy. Treści zamieszczane w serwisie muszą być stale aktualizowane. Nie można pozwolić na sytuację, w której Klient dowiaduje się o jesiennej promocji, czy wprowadzeniu nowego produktu z innych źródeł i nie może znaleźć potwierdzenia tej informacji w serwisie internetowym firmy. Warto zainwestować również w działania SEO. Dobrze przygotowana, lecz niewidoczna w sieci, witryna internetowa, nie będzie spełniała funkcji marketingowych i piarowych. Znalezienie jej powinno być szybkie i proste, co z pewnością zapewnia wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania. Kolejną, ogromnie istotną sprawą, jest wartość merytoryczna tekstów znajdujących się na stornie. Rzetelnie przygotowane treści od zawsze budzą szacunek wśród czytelników.

 

Blogi i fora internetowe

Wypowiedzi na blogach i forach internetowych to obecnie ulubiona przez Internautów forma komunikacji. Konsumenci rekomendują produkty i usługi, przekazują swoje opinie na temat danej marki. Zadają również mnóstwo pytań i dzielą się swoimi wątpliwościami. Nie zawsze jednak piszą pozytywnie i w samych superlatywach. Nie można tego faktu lekceważyć. Warto stale monitorować wypowiedzi na temat firmy, pojawiające się na forach internetowych i podejść do nich z należytą powagą. Często bowiem zdarza się, że pozostawione na forach negatywne opinie przyczyniają się do sytuacji kryzysowej w firmie. Co więcej, Internauci cenią sobie gest, jakim jest próba podjęcia bezpośredniej rozmowy na forum. Dodatkowo zamieszczane przez firmę porady i informacje doskonale wzmacniają jej pozytywny wizerunek w oczach opinii publicznej.

 

Relacje z mediami internetowymi

Aktywna obecność firmy w sieci wymaga utrzymywania pozytywnych relacji z mediami internetowymi. Przede wszystkim warto wiedzieć, o czym pisze się w sieci. Dobra orientacja na temat publikacji związanych bezpośrednio z branżą, w jakiej działa firma, jest w tej chwili niezbędna. Tu również nie należy pozostać obojętnym. Internetowe media branżowe są z reguły przyjaznym firmie środowiskiem i dobrze z tego korzystać, informując je o ważnych wydarzeniach. Natomiast w momencie, kiedy pojawią się publikacje o wydźwięku kontrowersyjnym - warto je komentować. Tego typu działania, pozwalają na jednoznaczne przekazanie informacji o stanowisku zajmowanym przez firmę wobec danego wydarzenia, zapobiegając przy tym zbędnym spekulacjom.

 

 

Dobrej reputacji nie można zdobyć jedynie poprzez kampanię reklamową. Wizerunek buduje się bowiem każdego dnia, poprzez relacje z klientem, współpracownikiem, mediami. Internet jest w tej chwili uwielbianym przez opinię publiczną kanałem komunikacji. Warto więc pokazać się w sieci od najlepszej strony.