Biznesowa analiza statystyk strony www

Potężny rozwój Internetu pozwala przedsiębiorstwom na prowadzenie coraz bardziej zaawansowanych działań biznesowych. Ważnym polem dla tych działań jest firmowy serwis www, który stanowi ośrodek komunikacji z klientami, partnerami, inwestorami. Warto analizować jego statystyki - dokładna wiedza dotycząca odwiedzin oraz działań, jakie podejmują internauci na stronie www firmy, jest w tej chwili niezbędna przy podejmowaniu ważnych decyzji w zakresie sprzedaży, a także planowania efektywnej kampanii reklamowej w sieci.

 

 

Rośnie liczba firm, które większość środków przeznaczonych na promocję inwestują w działania związane z marketingiem w wyszukiwarkach czy kreowaniem wizerunku w sieci. Z drugiej strony obserwujemy dynamiczny rozwój rynku e – commerce. Pojawia się coraz więcej sklepów internetowych. Przedsiębiorstwa postrzegają obecnie Internet jako jeden z najważniejszych kanałów sprzedaży i reklamy. Ważnym elementem planowania strategii sprzedażowej oraz reklamowej w Internecie jest monitoring dotychczasowych działań. Szczególną uwagę warto zwrócić tutaj na analizę statystyk strony www, która pozwala sprawdzić czy prowadzone przez firmę działania związane z promocją w sieci czy handlem w Internecie, idą w dobrym kierunku. Pozyskanie takich danych umożliwia nie tylko optymalizację dotychczas realizowanej kampanii, ale i stworzenie nowej, bardziej efektywnej.

 

 

pozycjonowanie i kampanie PPC pod kontrolą

Mając wgląd w statystyki strony internetowej jesteśmy w stanie w znacznym stopniu zaobserwować korzyści płynące zarówno z kampanii pozycjonowania, jak i PPC. Zmiany jakie pojawiają się w wyszukiwarce Google tj. np. wyszukiwanie spersonalizowane, mapki Google oraz element Universal Search, powodują, że obserwacja kampanii na podstawie pozycji witryny na wybrane frazy jest niepraktyczna. Analiza statystyk strony www pozwala nam skutecznie monitorować ruch, który generuje dla nas wyszukiwarka internetowa, a także słowa kluczowe, jakie wpisują jej użytkownicy. Na tej podstawie widzimy, które z nich są dla nas najbardziej korzystne. W panelu statystyk można obserwować również koszty prowadzonej kampanii. Dodatkowo analiza statystyk strony pozwala na określenie, w którym kierunku powinna być rozbudowana nasza witryna celem maksymalizacji osiąganych za jej pośrednictwem zysków.

 

Sprzedawaj skutecznie

Warto zauważyć, iż większość właścicieli stron skupia swoją uwagę na pozyskaniu jak największej odwiedzalności na stronie, celem zwiększenia sprzedaży. Należy jednak podkreślić, iż w przypadku kiedy dana witryna nie jest odpowiednio zoptymalizowana pod kątem sprzedaży, realizowana kampania reklamowa może nie przynieść oczekiwanych zysków. CRO (Conversion Rate Optimisation) czyli tzw. Optymalizacja konwersji to dziedzina marketingu internetowego, w ramach której wykonywane są działania w obszarze copywritingu i usability. Głównym celem CRO jest skłonienie Internauty do podjęcia na stronie określonych akcji tj. kontakt, zakup czy wypełnienie formularza. Warto podkreślić, iż istnieje tu kilka podstawowych zasad, które mają ogromne znaczenie dla optymalizacji konwersji. Strona www powinna posiadać przede wszystkim ładny i wzbudzający zaufanie Internautów design, łatwą nawigację, a także prezentować treści o charakterze perswazyjnym. Dobrze wykonane strony www charakteryzują się ok 3 proc. wskaźnikiem konwersji. Jednocześnie optymalizację konwersji znacznie wspomaga analiza statystyk strony umożliwiająca jej monitorowanie. Za pomocą Google Analytics można mierzyć konwersję w postaci kolejno odwiedzanych podstron – tzw. ścieżek, co często spotykane jest w sklepach internetowych. Procedura zakupu obejmuje tu bowiem dodanie towaru do koszyka, wypełnienie formularza oraz dokonanie płatności. Natomiast dla portali możliwą konwersją jest min. czas spędzony na witrynie oraz liczba odwiedzonych podstron w ramach jednej wizyty. Monitorowanie tego typu informacji pozwala zbadać najwyższy i najniższy wskaźnik w poszczególnych segmentach rynku. Pozyskana wiedza umożliwia wprowadzenie stosownych zmian na stronie internetowej, celem poprawienia owych wskaźników.

 

Zmierz swój wizerunek w sieci

SEO PR łączy w sobie działania zakresu Public Relations oraz marketingu w wyszukiwarkach. To nowoczesna, coraz bardziej popularna, metoda kreowania wizerunku firm w Internecie. Polega ona na rozpowszechnianiu informacji w sieci tak, aby były one łatwe do odnalezienia dla Internautów. Dzięki SEO PR przedsiębiorstwo buduje także nowoczesny i sprawny kanał komunikacji zarówno ze swoimi odbiorcami, jak i partnerami, kontrahentami. Analiza statystyk strony umożliwia pomiar efektywności prowadzonych w sieci działań wizerunkowych. Za pomocą narzędzi tj. Google Analytics można obserwować ilość odwiedzin na firmowej stronie www, pozyskanych z adresów URL, znajdujących się w umieszczonych w sieci artykułach eksperckich, informacjach prasowych czy artykułach sponsorowanych. Uzyskane dzięki analizie statystyk strony dane pozwalają ocenić zainteresowanie i reakcje Internautów, jakie pojawiły się w odniesieniu do naszego materiału. Otrzymane informacje mogą zostać wykorzystane w celu zmodyfikowania dalszych działań promocyjno – wizerunkowych. Wiemy już bowiem, które z przygotowanych materiałów przyniosły największe efekty, a także w jakich portalach uzyskaliśmy największe zainteresowanie. Mamy tym samym możliwość dokonania świadomego wyboru mediów, które generują dla nas największą widownię. Warto przy tym zaznaczyć, iż dzięki narzędziom do pomiaru statystyk strony, możemy zbadać efekty nie tylko działań media relations, ale i tych prowadzonych na forach, blogach czy mikroblogach. Warto również zaznaczyć, iż obserwacja skuteczności prowadzonych w sieci działań wizerunkowych dotyczących firmy, marki czy produktu znacznie przyczynia się do ochrony firmy przed sytuacją kryzysową. Jednocześnie stanowi ona kluczowy element zarządzania informacją w sieci podczas kryzysu.

 

 

Jak idzie sprzedaż?

Możliwość monitorowania sprzedaży oraz płynących z niej zysków jest sprawą kluczową dla każdej jednostki działającej na rynku e-commerce. Informacje pozyskane z analizy statystyk strony pozwalają nie tylko na odpowiednią optymalizację witryny pod kątem sprzedaży, ale i wszelkich działań związanych z reklamą w Internecie. System statystyk Google Analytics przy odpowiedniej konfiguracji pozwala na monitorowanie parametrów sprzedaży. Funkcja ta ma zastosowanie dla sklepów internetowych, gdzie do Google Analytics można przekazywać takie informacje jak: nr transakcji, wysokość zamówienia, podatek, koszt przesyłki, nazwę produktu, kategorię, cenę jednostkową. Wszystkie te dane, przekazywane do serwera statystyk, tworzą raporty. Podstawę stanowi tu raport sprzedaży. Za jego pomocą zarządzający witryną obserwuje, które produkty czy kategorie generują najwyższą sprzedaż. Konfrontując te dane ze źródłem odwiedzin, dowiadujemy się jaki kanał pozyskiwania użytkowników generuje najwyższe przychody. Informacje te dostępne są w postaci tabel oraz wykresów czasowych informujących które produkty sprzedają się w danym okresie lepiej lub gorzej. Ważnym dla sklepu internetowego parametrem jest czas życia klienta. Za jego pomocą możemy sprawdzić po jakim okresie czasu klienci zakupują towar na naszej stronie. Czy dokonują zakupu już przy pierwszej wizycie, czy dopiero podczas kolejnej. Informacje te nierzadko porównywane są z danymi dotyczącymi realizowanych przez firmę kampanii reklamowych celem sprawdzenia, które z nich przekładają się na sprzedaż. Moduł ten może być również przydatny dla witryn nie prowadzących bezpośrednio sprzedaży. Pozwala on bowiem rozszerzyć monitoring konwersji. Aby dokładnie badać czy dana konwersja przekłada się na sprzedaż bądź nie, nadaje się jej unikalny numer ID, który pojawia się w raportach Google Analytics. Prowadząc w firmie monitoring sprzedaży i porównując sprzedane usługi z numerami ID możliwe jest sprawdzenie które kanały przekładają się na fizyczną sprzedaż produktu, a które nie. Dodatkowo dla takich witryn również istnieje możliwość sprawdzenia czasu życia Klienta.

 

 

Internet to kanał, do którego firmy przenoszą obecnie lwią część swoich realizacji zarówno sprzedażowych, jak i reklamowych. Obok wielu cech tj. interaktywność, czy globalny zasięg, medium to zyskuje znacznie, dzięki istniejącym narzędziom umożliwiającym pomiar efektów prowadzonych w sieci działań biznesowych. Obserwując wskaźniki dotyczące odwiedzalności firmowej strony www, źródeł z których internauci przechodzą do naszej witryny, zainteresowania umieszczanymi przez firmę w sieci materiałami promocyjnymi, a także parametrów sprzedaży, przedsiębiorca zyskuje znaczną kontrolę nad swoim biznesem. Umiejętność wykorzystywania pozyskanych z analizy statystyk strony www danych procentuje w momencie, kiedy na tej podstawie dokonujemy stosownej modyfikacji prowadzonych przez nas kampanii, dzięki czemu zyskujemy większe efekty sprzedażowe. Jednocześnie informacje te są niezbędne w celu zapobiegania wszelkim sytuacjom kryzysowym.